Yksityistiet voidaan jakaa kolmeen ryhmään: kiinteistöjen omat tiet, sopimustiet ja toimitustiet.
Omat tiet ovat vain yksityisessä käytössä, ja niiden ylläpidosta vastaa kiinteistöomistaja itse. Sopimusteillä käyttäjinä ja ylläpitäjinä ovat yleensä vain sopimuskumppanit.
Toimitustietkin ovat pääsääntöisesti vain tieosakkaiden käytössä. Käytännössä ne voivat kuitenkin olla myös aivan yleisessä käytössä. Toimitusteiden ylläpidosta vastaavat tieosakkaat yhdessä. Asioiden hoitamista varten voidaan perustaa tiekunta. Yksityistielaki koskee pääasiassa vain toimitusteitä. Omia teitä laki ei koske ollenkaan ja sopimusteitäkin vain silloin, kun siitä laissa erikseen säädetään.
Toimitustiet ovat nimensä mukaisesti jossakin virallisessa toimituksessa perustettuja teitä. Toimitusteiden joukkoon kuuluvat myös yksityisteiksi muuttuneet kunnan- ja kylätiet sekä tilustiet. Niillä on pidetty vähintäänkin tielautakunnan toimitus. Oleellista on, että jollakin on pysyvä, viranomaisen vahvistama ja rekisteröimä käyttöoikeus toisen kiinteistön kautta kulkevaan tiehen.
Eduskunta hyväksyi kesällä 2018 uuden yksityistielain. Uusi laki tuli voimaan 1.1.2019. Tiejaoston (tielautakunta) yksityistielain mukaiset tehtävät lakkasivat 31.12.2019 ja tielautakunnille aiemmin kuuluvat yksityistielain mukaiset tehtävät siirrettiin Maanmittauslaitoksen hoidettavaksi.
Kunta avustaa vuosittain yksityisteiden kunnossapitoa. Kunnan talousarvioon on varattu 80.000 euron määräraha kyseiseen tarkoitukseen. Avustukseen oikeutetuille yksityisteille on asetettu seuraavat vaatimukset:
- Tien kokonaispituus on oltava vähintään 0,4 km ja se on autolla ajokelpoinen
- Tien vaikutuspiirissä on vähintään yksi (1) pysyvästi asuttu talous
- Tie on yksityistielain mukainen tie, ts. tiehen on vähintään kahdella kiinteistöllä tieoikeus
- Tietä koskevien asioiden hoitamista varten on perustettu tiekunta ja se on järjestäytynyt
Tekninen lautakunta on tarkistanut yksityisteiden kunnossapidon jako-, haku- ja maksatusperusteet 19.2.2019 / 5 §. Sen mukaan yksityisteiden ei tarvitse hakea erikseen kunnalta avustusta, vaan kunta maksaa avustuksen olemassa olevien jakoperusteiden mukaan käyttäen laskennallista menetelmää.
Yksityisen tien kunnossapitokustannuksia määritettäessä käytettävät kilometrikustannukset määräytyvät neljän kunnossapitoluokan ja määrästandardien perusteella.
Kunnossapitoluokkaa määrättäessä otetaan huomioon kaikki tien vaikutusalueella liikennettä synnyttävät tekijät sekä liikenteen vaatima kunnossapidontarve.
Yksityisten teiden kunnossapitoluokitus suoritetaan pisteyttämällä määrättyjä pisteytysperusteita käyttäen teiden vaikutusalueilla liikennettä aiheuttavat toiminnot.
Kunta maksaa avustuksen tiekunnallisille yksityisteille kesäkuun loppuun mennessä edellyttäen, että avustushakemus tarvittavine liitteineen on jätetty kuntaan hakuajan puitteissa ja tieto siitä, että tiekuntaa ja yksityistietä koskevat tiedot ovat ajantasaiset ja paikkansa pitävät Maanmittauslaitoksen yksityistierekisterissä sekä tie- ja katuverkon tietojärjestelmässä (Digiroad).
Tieavustuksen hakemisesta ilmoitetaan paikallislehdessä ja kotisivuilla joka vuosi maaliskuun alussa.