Pielaveden 150v-juhlavuosi käynnistyy uuden vuoden aattona lauantaina 31.12.2022 klo 22.00 torilla tulishown, valtuuston puheenjohtaja Harri-Pekka Luomen puheen ja Savolaisten laulun myötä.
Sitä ennen kuitenkin julkistetaan kuntamme uusi ilme:
Brändityö käynnistettiin viime kesänä asukkaille, vierailijoille, mökkiläisille ja Pielavedestä kiinnostuneille suunnatulla kyselyllä, mistä Pielavesi on tehty. Siinä etsittiin erottautumistekijöitämme ja eväitä elinvoimamme kehittämiseen.
Avointen kysymysten sekä valmiiksi annettujen vaihtoehtojen avulla yli 400 vastaajaa vakuuttivat, että tärkeintä Pielavedellä on luonto, vedet, savolaiset ihmiset sekä yhteishenki. Pielavetinen ongelmanratkaisutaito nousi esiin mm. kun kysyttiin paikallisia ilmiöitä ja elokuvahahmoja. Rentoa, mutta asiallista äänensävyä pidettiin parhaana Pielaveden viestintään.
Vastaukset voisi kiteyttää hyvin tähän yhteen, jossa kuvataan sitä, mistä Pielavesi on tehty:
"Oekeista immeesistä. Syvistä savon metsistä lähteistä ja mörökölleistä (...) Pielavesi on tehty ihmisen läheisyydestä toisiinsa ja luontoon. Ja siitä että jos ongelmia tulloo taatusti saa apua. Suattaa olla montakii neuvojaa mutta ratkaisu tulee aina. Naurunremakan mukana."
Toisessa kuntalaiskyselyssä syyskuussa haettiin Pielaveden ilmeeseen värejä, tunnusta ja kuvamaailmaa. Todenmukaisimmiksi lähes 300 vastaajan mielestä nousivat vaihtoehdot, joissa korostettiin luonnonrauhaa sekä ihmisiä ja ongelmanratkaisutaitoa. Logoista aaltoilevan tekstin ja P-kirjaimen yhdistelmä oli naulan kantaan 75% vastaajan mielestä.
Molempien kyselyjen tuloksen voisi muotoilla vaikkapa näin:
”Jatkuvasti muuttuvan toimintaympäristön keskellä Pielavesi on vakaa ja tulevaisuuteen luottava järvikunta, jonka erottuvana tekijänä ovat pulmiin ja ratkaisuihin ennakkoluulottomasti ja yhteisöllisesti suhtautuvat pielavetiset: ihmiset, teot ja tapahtumat. Pielavedellä on hyvä asua ja yrittää, ja täältä ponnistavat niin presidentti kuin olympiamitalistitkin.”
Helsingin Sanomien nyt joulun aikaan julkaisema juttu Pielavedellä asuvista nuorista (tai tässä tapauksessa nuoresta miehestä) oli osuva. Se sai sosiaalisessa mediassakin paljon positiivista palautetta ympäri Suomen.
Siksipä siis uudessa Pielaveden logossa näkyy luonto: kuusen vihreä, veden sininen ja aaltoileva teksti. Logoa voi käyttää myös muissa väriyhdistelmissä, esim. savolaisuutta korostaen kelta-mustana.

Päätunnuslauseessa korostuu luonto, toimeliaisuus ja nohevuus sekä historia – ripauksella huumoria:

Uusi logo näkyy jo lauantaina uuden vuoden tulishowssa, ja se otetaan käyttöön vähitellen esim. sähköpostiemme allekirjoituksissa sekä meneillään olevassa nettisivu-uudistuksessa. Uudesta brändistä ml. logon ja värien käytöstä tiedotetaan tammikuussa vielä lisää. Kunnan yhteistyökumppanina brändiuudistuksessa on toiminut mainostoimisto Staart.
Juhlavuotemme tapahtumat näkyvät pikkuhiljaa kunnan tapahtumakalenterissa. Alkuvuodesta käynnistyy avustusten haku kuntalaisten, yhdistysten ym. järjestämien juhlavuoden tapahtumien toteuttamiseksi ja juhlavuoteen liittyen.
150 vuotta Suomen kartalla ei ole itsestäänselvyys. Paljon onnea, Pielavesi ja pielavetiset!
Johanna Viita, kunnanjohtaja