Tiedote 12.5. epidemiavalmiusryhmän kokouksesta

12.5.2021 9.07

Tautitapaukset ovat vähentyneet edelleen ja ilmaantuvuusluku on laskenut. Myös rokotukset ovat koko Pohjois-Savon alueella edenneet hyvin. Pielavedellä tilanne koronatartuntojen suhteen on edelleen rauhallinen.

Pohjois-Savon alueellisen koordinaatioryhmän (koronanyrkki) mukaan Pohjois-Savossa ei ole enää tarvetta ylläpitää kiihtymisvaiheen maskisuositusta (10.5.2021). Pielavesi siirtyy osittaiseen perustason maskisuositukseen.

Perustason maskisuosituksen mukaisesti maskia suositellaan käytettäväksi joukkoliikenteessä, koronavirustestiin hakeutuessa matkalla näytteenottoon ja ennen testituloksen valmistumista, jos on välttämätön syy liikkua kodin ulkopuolella sekä riskialueelta Suomeen saapuessa ja siirtyessä maahantulopisteeltä karanteeniin. THL:n ohjeen mukaiset perusvaiheen maskisuositukset: Suositus kasvomaskien käytöstä kansalaisille.

Myös perustasolla kasvomaskia on kuitenkin hyvä käyttää aina tilanteissa, joissa lähikontaktien välttäminen on vaikeaa eikä turvavälin (1,5–2 m) pitäminen onnistu.

Epidemiavalmiusryhmä päätti kokouksessaan, että koulujen osalta maskien käyttöä jatketaan edelleen kiihtymisvaiheen suosituksen mukaan lukukauden loppuun.

Kunnan toimipisteissä maskeja on käytettävä, mikäli lähikontaktin välttäminen on vaikeaa tai turvavälin pitäminen ei onnistu (esim. asiakastilanteet). Kunnan toimipisteissä asioiville suositellaan maskien käyttöä edelleen.

Pitääksemme epidemiatilanteen rauhallisena, on tärkeää muistaa edelleen huolehtia hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta, noudattaa turvavälejä sekä käyttää kasvomaskeja kaikissa julkisissa tiloissa sekä silloin, kun turvavälejä ei voida noudattaa. Epidemiavalmiusryhmä toivoo, että myös paikalliset yritykset muistuttavat asiakkaita hygieniaohjeistuksista, turvaväleistä ja maskien käytöstä liiketiloissaan.

Terveysaseman koronaneuvontapuhelin vastaa koronavirukseen liittyviin kysymyksiin numerosta 017 171 031 ma-to klo 8–15 ja pe 8-13. Huomioithan, että neuvontapuhelimessa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Soita puhelimeen vain kerran ja jää odottamaan takaisinsoittoa, näin et ruuhkauta neuvontapuhelinta.

Jos Pielavedellä tulee ilmi uusia tartuntoja, kunta tiedottaa uusista tartunnoista Facebook-sivullaan, kun tieto tartunnoista on tullut.

Epidemiavalmiusryhmä kokoontuu seuraavan kerran tilannekatsaukseen 19.5.2021 tai tarvittaessa kunnanjohtajan koollekutsumana.

Lisätietoja kunnanjohtaja Vilma Kröger p. 0400 668 211; vilma.kroger@pielavesi.fi