Tiedote: Vierailut Pielaveden kunnan asumispalveluyksiköissä

Pielavesi_ponnistaa_luonnostaan_logo_web (1).png
13.11.2020 8.00

Pielaveden kunnan vanhuspalvelut tiedottaa 12.11.2020 vierailuista Pielaveden kunnan asumispalveluyksiköissä

Vierailethan vain terveenä. Mikäli sinulla on vähäisiäkin flunssa- tai vatsaoireita, siirrä vierailuasi.
Ilmoitathan vierailusta etukäteen. Henkilökunta antaa sinulle ohjeita tapaamiseen.
Vierailijoiden määrä suositellaan pidettäväksi pienenä, 1-3 vierailijaa kerralla.
Huolehdithan hyvästä käsihygieniasta tullessasi yksikköön sekä myös pois lähtiessä.
Käytä koko vierailun ajan kirurgista suu-nenäsuojusta, myös asiakkaan huoneessa.
Vältä turhaa liikkumista asumisyksikön yhteisissä tiloissa suojellaksesi asukkaita.
Pidäthän 1-2 metrin turvavälin asukkaisiin ja henkilökuntaan, koska etäisyys ehkäisee koronaepidemian leviämistä tehokkaasti.
Toimintayksikön johtaja vastaa vierailujen toteuttamisesta. Vierailulle ei välttämättä voi aina tulla. Poikkeuksena ovat kriittisesti sairaat ja saattohoidossa olevat henkilöt, joiden luona vierailu on aina mahdollista, kunhan noudatetaan yllä mainittuja ohjeita.
Henkilökunta käyttää aina kirurgista suu-nenäsuojusta aina lähikontaktissa asukkaiden kanssa.
Valviralta ja Aluehallintovirastolta tulleen ohjeen mukaan iäkkäiden asiakkaiden kotilomat sallitaan, mutta turvallisuuden varmistamiseksi vierailujen aikana on huolehdittava asianmukaisesta suojautumisesta ja turvaväleistä. Kotilomien jälkeen henkilökunta seuraa asiakkaan vointia mahdollisten oireiden varalta ja ohjaa asiakasta esim. turvavälien pitämisessä muihin asiakkaisiin mahdollisen tartuntavaaran ehkäisemiseksi. Muistisairaiden kohdalla tämä tulee olemaan suuri haaste.

Lisäksi suosittelemme huomioimaan THL:n ajantasaisen ohjeistuksen vierailujen toteuttamisesta: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/taudit-ja-taudinaiheuttajat-a-o/koronavirus-covid-19/koronavirustartuntojen-torjunta-pitkaaikaishoidon-ja-hoivan-toimintayksikoissa/vierailut-pitkaaikaishoidon-ja-hoivan-toimintayksikoissa_koronavirusaikana

Poikkeustilanteista huolimatta pyritään säilyttämään ikäihmisten elämä mahdollisimman inhimillisenä. Ohjeiden tarkoituksena on huolehtia ikäihmisten terveydestä ja turvallisuudesta.

Otathan yhteyttä, jos sinulla on kysyttävää.
Ystävällisin terveisin vanhuspalvelujen puolesta
Minna Leskinen