Tiedote epidemiavalmiusryhmän kokouksesta 13.1.2022

13.1.2022 10.22

Epidemiavalmiusryhmä kokoontui käymään läpi aluehallintoviraston 12.1.2022 antaman päätöksen (https://avi.fi/tiedote/-/tiedote/69929471) vaikutuksia aikaisemmin suljettuihin liikuntapaikkoihin.

Ryhmäliikuntapaikat käyttöön 14.1.2022 alkaen

Aluehallintoviraston päätöksen mukaisesti liikunta- ja urheilutoiminnassa joukkueurheiluun, ryhmäliikuntaan, kontaktilajien harrastamiseen ja muuhun vastaavaan urheiluun tai liikuntaan käytettävät sisätilat sekä huvi- tai virkistystoimintaan käytettävät tanssipaikat sekä kuorolaulutoimintaan käytettävien tilojen sulku päättyy 13.1.2022.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ryhmäliikuntaan tarkoitetut liikuntatilat otetaan jälleen käyttöön. Lisäksi kuorolaulutoimintaa voi jatkaa.

Tilojen terveysturvallista käyttöä koskeva tartuntatautilain (58 d §) mukainen määräys on edelleen voimassa koko Itä-Suomen aluehallintoviraston toimialueella.

Tilojen käyttöjä koskeva määräys edellyttää, että asiakas- ja yleisötilojen käyttö pitää järjestää siten, että tiloissa voidaan ehkäistä asiakkaiden ja toimintaan osallistuvien lähikontaktien aiheuttamaa tartunnan riskiä. Tiloissa on siis muistettava huolehtia turvavälien säilyttämisestä ja huomioida suositus maskien käytöstä.

Voimassa ovat myös seuraavat epidemiavalmiusryhmän linjaamat henkilörajoitukset liikuntatilojen käytön terveysturvallisuudesta huolehtimiseksi:

• Kuntosalilla henkilömäärä max. 10 henkilöä. Kuntosalin sauna pois käytöstä.
  • Liikuntahallin pukukopeissa max. 6 henkilöä tai perhekunta
  • Ikälän järjestötila max. 10 henkilöä
  • Suojalan pukukopit max. 8 henkilöä tai perhekunta
  • Uimalan pukukopit max. 4 henkilöä tai perhekunta
  • Kaukalon pukukopit max. 5 henkilöä tai perhekunta

Kokoontumisrajoitukset jatkuvat edelleen

Itä-Suomen aluehallintovirasto valmistelee myös kokoontumisrajoituksiin liittyvää tartuntatautilain (58 §) mukaista päätöstä. Tällä hetkellä voimassa on 30.12.2021 annettu päätös, jonka mukaan Itä-Suomen aluehallintovirasto on kieltänyt alueellaan kaikki yli 50 hengen sisä- ja ulkotiloissa järjestettävät yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset, joissa kaikille osallistujille ei ole määritelty omaa istumapaikkaa. Arvion mukaan uusi päätös valmistuu perjantain 14.1.2022 aikana ja siitä tiedotetaan erikseen.

Koronarokotukseen voit varata ajan OmaKysteri -verkkopalvelusta: https://sote.easiointi.fi/fi/web/kysteri-te tai puhelimitse p. 017 171 161 (ajanvarauspuhelimessa takaisinsoittojärjestelmä, soita vain kerran).

Walk in rokotukset:
Pielavesi 22.1. klo 9–15
Tervo 14.1. ja pe 28.1. klo 9–15
Vesanto to 13.1. ja ke 26.1. klo 14–18

Terveysaseman koronaneuvontapuhelin vastaa koronavirukseen liittyviin kysymyksiin p. 017 171 031 ma-pe klo 8–12. Neuvontapuhelimessa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä.

Voit varata ajan koronatestaukseen OmaKysteri-verkkopalvelusta: https://sote.easiointi.fi/fi/web/kysteri-te

Epidemiavalmiusryhmä kokoontuu keskiviikkona 19.1.2022 klo 8.00.

kunnanjohtaja Johanna Viita, johanna.viita@pielavesi.fi p. 040 753 0630