14.4.2021 9.06

Tällä viikolla Pielavedelle ei ole kirjattu uusia tartuntoja. Viime viikolla kirjattiin kolme uutta tartuntaa, jotka kaikki olivat perheensisäisiä ja jo karanteenissa olleilla henkilöillä.

Pielavedellä tartuntoja nykyiseen tartuntaketjuun liittyen on kirjattu 18. THL:n tilastoissa näkyvät luvut Pielaveden osalta voivat poiketa kunnan tiedottamasta, sillä osa tartunnoista saattaa kirjautua toisille paikkakunnille henkilön kotipaikkakunnan mukaan.

Koulujen lähiopetukseen siirtyminen

Puustellin koulu ja lukio ovat siirtyneet lähiopetukseen 12.4. Rannankylän koulun 2B-luokka palaa lähiopetukseen 19.4. alkaen. Myös Ryhmis Satupirtti avautui 13.4.

Nuorisotilojen avaaminen

Nuorisotilat avautuvat 19.4. alkaen. Nuorisotiloilla kävijöiden on käytettävä kasvomaskia ja tiloilla saa olla kerrallaan enintään 20 henkilöä.

Tiloilla käyvät ryhmät on hajautettu kouluittain ja jokaiselle koululle on oma päivänsä:
- Rannankylä 4.–5.lk maanantai, torstai ja perjantai klo 13-14:45
- Lukio maanantai klo 15–17
- Puustelli tiistai, keskiviikko, torstai ja perjantai klo 15 alkaen

Pielavedelle saadaan lisää rokotteita ja riskiryhmien rokotuksia päästään jatkamaan.

Kuntalaisten ns. joukkorokotuksien järjestämiseen liittyvä suunnittelutyö on aloitettu. Joukkorokotusten aloittamisen aikatauluun vaikuttaa se, kuinka paljon rokotteita ohjautuu Pielavedelle. Kuntalaisten rokotuksiin on valmisteilla sähköinen ajanvarausjärjestelmä.

Koska rokotukset ohjautuvat henkilöiden kotipaikkakuntien mukaan, ei Pielavedelle tule rokotteita kesäasukkaille ja tämän vuoksi terveydenhuolto ei pysty rokottamaan Pielavedellä oleskelevia kesäasukkaita, vaan heidän tulee hakeutua rokotukseen omaan kotipaikkakuntaansa.

Tartunnoista tiedottaminen

Kunta tiedottaa uusista tartunnoista Facebook-sivullaan, kun tieto tartunnoista on tullut. Mikäli uusia tartuntoja ei ole, siitä ei päivittäin tiedoteta. Tämä tieto todetaan epidemiavalmiusryhmän viikottaisessa kokouksessa ja kokouksen tiedotteessa.

THL:n tilastoihin tieto tartunnoista tilastoituu päivän parin viiveellä. Siksi tartuntojen lukumäärä voi poiketa kunnan sen päivän ilmoittamasta THL:n tilastoon verrattuna.

Terveysaseman koronaneuvontapuhelin vastaa koronavirukseen liittyviin kysymyksiin numerosta 017 171 031 ma-to klo 8–15 ja pe 8-13. Huomioithan, että neuvontapuhelimessa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Soita puhelimeen vain kerran ja jää odottamaan takaisinsoittoa, näin et ruuhkauta neuvontapuhelinta.

Jotta epidemian leviämistä saadaan hillittyä, on tärkeää muistaa edelleen huolehtia hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta, noudattaa turvavälejä sekä käyttää kasvomaskeja kaikissa julkisissa tiloissa sekä silloin, kun turvavälejä ei voida noudattaa. Epidemiavalmiusryhmä toivoo, että myös paikalliset yritykset muistuttavat asiakkaita hygieniaohjeistuksista, turvaväleistä ja maskien käytöstä liiketiloissaan.

Epidemiavalmiusryhmä kokoontuu seuraavan kerran tilannekatsaukseen 21.4.2021 tai tarvittaessa kunnanjohtajan koollekutsumana.
Lisätietoja kunnanjohtaja Vilma Kröger p. 0400 668 211; vilma.kroger@pielavesi.fi