Pielavesi_ponnistaa_luonnostaan_logo_web.png
2.12.2020 12.00

Kysterin alueella on tiedossa olevia koronatartuntoja ja voimassa olevia karanteeneja. Epidemia on alueella kuitenkin vielä perustasolla.

Kokoontumisia rajoitetaan Pohjois-Savossa

Itä-Suomen AVI:n määräyksestä 2.12.2020 alkaen sallitaan vain alle 50 hengen yleisötilaisuudet 1.1.2021 saakka. Tämän rajoituksen lisäksi Pohjois-Savon ”koronanyrkki” suosittelee, ettei myöskään yksityisitilaisuuksissa (perhejuhlat ja joulun vietto) järjestettäisi yli 50 hengen kokoontumisia ja pienissä tiloissa suositellaan välttämään yli 10 hengen kokoontumisia.

Kokoontumisrajoituksesta johtuen Pielaveden kirkossa järjestettävään itsenäisyysjuhlaan ei oteta yleisöä vaan juhla striimataan, jolloin sitä on mahdollisuus seurata etänä.

Pohjois-Savon ”koronanyrkki” antanut uuden suosituksen maskien käytöstä – maskien käytössä noudatetaan kiihtymisvaiheen suosituksia

Kasvomaskia kannattaa käyttää aina tilanteissa, joissa lähikontaktien välttäminen ei ole mahdollista.

Alueellinen työryhmä suosittelee, että maskia käytetään aktiivisesti varsinkin sisätiloissa silloin, kun turvavälejä ei voida käytännössä noudattaa kuten aina joukkoliikenteessä ja muissa julkisissa liikennevälineissä esimerkiksi taksissa sekä julkisissa sisätiloissa ja yleisötilaisuuksissa. Alueellisen työryhmän suosituksen mukaisesti myös kouluissa ja oppilaitoksissa yläkoulusta alkaen olisi hyvä käyttää maskia.

Epidemiavalmiusryhmä on kokouksessaan 2.12.2020 päättänyt, että kaikissa Pielaveden kunnan julkisissa tiloissa suositetaan kasvomaskin käyttöä. Lisäksi epidemiavalmiusryhmä linjasi toimenpiteitä, joilla voidaan osaltaan ehkäistä koronaepidemian leviämistä.

Maskia suositellaan käytettäväksi kaikkien kunnan julkisten tilojen suosituksen lisäksi THL:n kiihtymisvaiheen maskisuosituksen mukaisesti:
2. asteen opiskelijoille ja henkilökunnalle ja lukiorakennuksessa asioidessa (koskee oppilaita, opettajia, muuta henkilökuntaa ja asiakkaita)
o Puustellin koulun oppilaat, jotka käyttävät lukiorakennukseen saapumiseen eri sisäänkäyntiä kuin lukiolaiset (esim. Musiikintunnit) ei tarvitse käyttää maskia
Joukkoliikenteessä ja koulukyydityksessä
Ikälän päiväkeskuksessa
Kunnan nuorisotiloilla
Varhaiskasvatusyksiköissä lasta hakiessa, mikäli lasta hakeva aikuinen käy varhaiskasvatusyksikön sisätiloissa

Muut toimenpiteet epidemian leviämisen hillitsemiseksi:
Lukiolaisten koululiikunnassa suositellaan ulkoliikuntaa
Ruokailujen porrastuksiin ja välituntikäyttäytymiseen tulee kouluissa kiinnittää huomiota lukujärjestysteknisillä toimenpiteillä
Liikuntatilojen osalta noudatetaan THL:n suosituksia

Kasvomaskin käytössä noudatetaan THL:n kiihtymisvaiheen kasvosuositusta: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19/tarttuminen-ja-suojautuminen-koronavirus/suositus-kasvomaskien-kaytosta-kansalaisille#Milloin_kasvomaskia_tulee_k%C3%A4ytt%C3%A4%C3%A4?_Suosituksen_soveltaminen_epidemian_eri_vaiheissa

Kunta huolehtii kunnan omiin toimipisteisiin maskeja toimipisteiden tilausten mukaisesti.

Kunnan tilat pidetään avoinna, kerhotoiminta ja harrastustoiminta jatkuu toistaiseksi

Kunnan julkiset tilat pidetään avoinna toistaiseksi voimassa olevat suositukset huomioiden.

Julkisiin tiloihin ei saa mennä oireisena. Kaikissa julkisissa tiloissa on kiinnitettävä huomiota turvaväleihin sekä maskisuosituksen mukaisesti käytettävä kasvomaskia. Erityisesti sisätiloissa järjestettävissä liikunta- ja kulttuuritilaisuuksissa on huolehdittava välimatkoista ja käytettävä tarvittaessa kasvomaskia esimerkiksi ruuhkaisissa pukuhuoneissa.

Kunnan nuorisotiloilla on suositus kasvomaskin käytöstä.

Myös kunnan ja seurakunnan kerhotoiminta jatkuu toistaiseksi. Myös harrastustoiminta jatkuu. Harrastustoiminta tulisi järjestää siten, että osallistujat voivat välttää lähikontaktin. Lisäksi tulisi huomioida, että tietyissä harrasteissa on erityisen korkea pisaratartunnan riski (esim. kuorolaulu) ja järjestää tila, ryhmän koko ja etäisyydet siten, että riski minimoidaan. Harrastetoimintojen pukutiloissa käytettävä maskeja, mikäli etäisyydet eivät toteudu.

Yleisiä ohjeita

Muistetaan edelleen huolehtia hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta ja pidetään turvavälit. Noudatetaan terveysviranomaisten antamia ohjeita ja pidetään itsestämme ja toisistamme huolta!

Maskien jako vähävaraiseksi itsensä kokeville kuntalaisille tiistaisin ja torstaisin klo 11–13 nuorisotiloilla (Laurinpurontie 14, kirjastotalon toinen pääty).

Lisätietoa koronavirustilanteesta:
- Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri: https://www.psshp.fi/potilaat-ja-vierailijat/tietoa-koronaviruksesta
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL): https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19

THL:n Koronavilkku -sovellus ladattavissa puhelimen sovelluskaupasta. Lisätietoja ja lataus myös osoitteesta www.koronavilkku.fi.

Terveysaseman koronaneuvontapuhelin vastaa koronavirukseen liittyviin kysymyksiin numerosta 017 171 031 ma-to klo 8–16 ja pe 8-15.

Epidemiavalmiusryhmä on valmiudessa kokoontumaan epidemiatilanteen mukaan viikoittain tai kahden viikon välein tai tarvittaessa kunnanjohtajan koollekutsumana.

3.12.2020 Lisätty alueellisen työryhmän suositus maskien käytöstä yläkoulusta alkaen.