21.4.2021 11.26

Pielavedellä tilanne koronatartuntojen suhteen on nyt rauhoittunut. Uusia tartuntoja ei ole tullut. Lukion tartuntaketjuun liittyvät viimeiset eristykset ja karanteenit ovat päättyneet ja voidaan todeta lukion tartuntaketjun sammuneen.

Terveydenhuollon ja kunnan nopea reagointi edesauttoi tartuntaketjun nopeassa tukahduttamisessa, sillä altistuneet saatiin jäljitettyä ja asetettua nopeasti karanteeniin ja tartunnat eivät aiheuttaneet uusia laajoja altistumisia. Pielaveden kunta kiittää Kysteriä sekä kunnan omaa henkilöstöä nopeasti toiminnasta.

Yleisötilaisuuksien ja yleisten kokousten rajoitukset jatkuvat Itä-Suomen alueella aluehallintoviraston 19.4. tekemällä päätöksellä. Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon sairaanhoitopiirien kuntien alueilla on kielletty yli kahdenkymmenen henkilön yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset. Määräykset ovat voimassa 23.4. - 22.5.2021.

Jotta tilanne saadaan pidettyä rauhallisena, on tärkeää noudattaa ohjeistuksia maskien käytöstä, käsi- ja yskimishygieniasta sekä turvaväleistä ja kokoontumisrajoituksista.

Nilakan alueen 70 vuotta täyttäneet asukkaat on saatu pääosin rokotettua.
Niitä elokuun loppuun mennessä 70 vuotta täyttäviä, jotka eivät ole saaneet rokotetta tai rokotusaikaa, pyydetään ottamaan yhteyttä omahoitajaansa saadakseen rokotusajan.

Riskiryhmien rokotukset jatkuvat ja kaikki 16–69-vuotiaat riskiryhmiin 1 ja 2 kuuluvat voivat tilata rokotusajan soittamalla oman terveysaseman rokotusajanvaraus-puhelimeen ja jättämällä viestin. Terveysasemalta soitetaan takaisin rokotusaika, joten vastaathan terveysasemalta tuleviin puheluihin. Pyydämme kaikkia kärsivällisesti odottamaan soittoa, aikoja annetaan sitä mukaa, kun rokotteita apteekista saadaan.

Rokotusajanvaraus-puhelin Pielavedellä p. 017 171 161, avoinna ma-pe klo 9–15.

Kukin kunta saa rokotteita asukaslukunsa mukaan, joten emme voi valitettavasti laajasti rokottaa väliaikaisesti kunnissamme asuvia henkilöitä (esim. mökkiläiset), vaan heidän on varattava rokotusaika kotikuntiinsa.

Tartunnoista tiedottaminen

Kunta tiedottaa uusista tartunnoista Facebook-sivullaan, kun tieto tartunnoista on tullut. Mikäli uusia tartuntoja ei ole, siitä ei päivittäin tiedoteta. Tämä tieto todetaan epidemiavalmiusryhmän kokouksessa ja kokouksen tiedotteessa.

THL:n tilastoihin tieto tartunnoista tilastoituu päivän parin viiveellä. Siksi tartuntojen lukumäärä voi poiketa kunnan sen päivän ilmoittamasta THL:n tilastoon verrattuna.

Terveysaseman koronaneuvontapuhelin vastaa koronavirukseen liittyviin kysymyksiin numerosta 017 171 031 ma-to klo 8–15 ja pe 8-13. Huomioithan, että neuvontapuhelimessa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Soita puhelimeen vain kerran ja jää odottamaan takaisinsoittoa, näin et ruuhkauta neuvontapuhelinta.

Jotta epidemian leviämistä saadaan hillittyä, on tärkeää muistaa edelleen huolehtia hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta, noudattaa turvavälejä sekä käyttää kasvomaskeja kaikissa julkisissa tiloissa sekä silloin, kun turvavälejä ei voida noudattaa. Epidemiavalmiusryhmä toivoo, että myös paikalliset yritykset muistuttavat asiakkaita hygieniaohjeistuksista, turvaväleistä ja maskien käytöstä liiketiloissaan.

Epidemiavalmiusryhmä kokoontuu seuraavan kerran tilannekatsaukseen 5.5.2021 tai tarvittaessa kunnanjohtajan koollekutsumana.