Tiedote epidemiavalmiusryhmän kokouksesta 24.2.2021

24.2.2021 9.53

Koko Nilakan alueella kokonaistilanne on pysynyt edelleen rauhallisena. Yhtään koronaan sairastunutta tai altistunutta ei ole tällä hetkellä. Pohjois-Savossa ollaan koronaepidemian perustasolla, mutta maskisuosituksen osalta noudatetaan kiihtymisvaiheen suosituksia.

Tartuntatautilain muutos astui voimaan maanantaina 22.2. Lakimuutos vahvistaa paikallisten ja alueellisten viranomaisten mahdollisuuksia tehdä ennakoivia ja nopeita toimia koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Lisätietoja voimaantulleesta tartuntatautilaista voit lukea valtioneuvoston sivulta: https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/tartuntatautilain-muutos-on-vahvistettu-alueiden-viranomaiset-saavat-lisaa-keinoja-koronavirustilanteen-hillitsemiseksi

Kotisairaanhoito on rokottanut kotihoidon asiakkaita ja heidän puolisoitaan ja rokotuksia jatketaan edelleen.

Kysteri on saanut pian rokotettua kaikki rokotteen haluavat yli 80-vuotiaat ja seuraavana vuorossa ovat yli 70-vuotiaat. Rokotukset aloitetaan heti, kun rokotejärjestyksessä edellinen ryhmä on saatu rokotettua. Rokotusjärjestyksessä noudatetaan THL:n ohjeistusta.

Epidemian hillitsemiseksi on tärkeää käyttää kasvomaskia, huolehtia hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta sekä turvaväleistä.

Terveysaseman koronaneuvontapuhelin vastaa koronavirukseen liittyviin kysymyksiin numerosta 017 171 031 ma-to klo 8–15 ja pe 8-13.

Epidemiavalmiusryhmä kokoontuu seuraavan kerran tilannekatsaukseen 10.3.2021 tai tarvittaessa kunnanjohtajan koollekutsumana.