31.3.2021 9.18

Pielaveden lukion tartuntaketjuun liittyviä tartuntoja on 10 kappaletta. Karanteenissa olevia on yli 100 henkilöä.

Jotta tartunnat saadaan pysäytettyä, on tärkeää muistaa käyttää kasvomaskeja kaikissa julkisissa tiloissa ja huolehtia turvaväleistä sekä hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta.

Viimeaikaiset koronatartunnat ovat aiheuttaneet myös Koronavilkku -sovelluksen altistumisilmoituksia. Mikäli saat sovellukseen ilmoituksen altistumisesta, noudata siinä annettuja ohjeita – jos olet oireeton, suositellaan koronatestin ottamista aikaisintaan 48 tuntia altistumisilmoituksen jälkeen ja kontaktien välttämistä. Koronavilkun antama ilmoitus altistumisesta ei ole kuitenkaan virallinen karanteenipäätös. Jos olet saanut altistumisilmoituksen Koronavilkku-sovellukseen, tulee siitä ilmoittaa työnantajalle.

THL alueelliset 2020_some_suojaa.png

Koronatartunnan saaneet on asetettu eristykseen ja altistuneet karanteeniin. Eristyksen ja karanteenin noudattaminen on tärkeää koronatartuntojen leviämisen estämiseksi. Henkilön eristys tai karanteeni päättyy, kun henkilö on terve. Esimerkiksi lukion tartuntaketjuun liittyvät karanteenit ja eristykset alkavat päättyä ja henkilöt saavat karanteenin tai eristyksen päättymisen jälkeen liikkua jälleen vapaasti.

Lukio ja Puustellin koulu ovat etäopetuksessa 11.4. saakka ja myös nuorisotilat ovat varotoimena suljettu siihen asti. Epidemiavalmiusryhmä kokoontuu ensi viikolla arvioimaan koronatilanteen ja koulujen siirtymisen takaisin lähiopetukseen.

Pielavedellä rokotustilanne on erittäin hyvä, yli 70-vuotiaat ovat nyt pääsääntöisesti rokotettu.

Tällä hetkellä perusterveydenhuolto odottaa lupaa riskiryhmäläisten rokotuksen aloittamisesta. Lupa saadaan, kun myös ympäristökuntien yli 70-vuotiaat on saatu rokotettua.

Rokotustilannetta voi seurata THL:n tilastokuutiosta osoitteesta: https://sampo.thl.fi/pivot/prod/fi/vaccreg/cov19cov/fact_cov19cov;jsessionid=9CEFFFA6CAA2225E991B4F88B1171596.apps5?row=cov_vac_dose-533170.533164.&row=area-184634&column=cov_vac_age-518413&filter=measure-533185

Terveysaseman koronaneuvontapuhelin vastaa koronavirukseen liittyviin kysymyksiin numerosta 017 171 031 ma-to klo 8–15 ja pe 8-13. Huomioithan, että neuvontapuhelimessa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Soita puhelimeen vain kerran ja jää odottamaan takaisinsoittoa, näin et ruuhkauta neuvontapuhelinta.

Epidemiavalmiusryhmä kokoontuu seuraavan kerran tilannekatsaukseen 7.4.2021 tai tarvittaessa kunnanjohtajan koollekutsumana.
Lisätietoja hallintopäällikkö Kirsi Väänänen p. 040 489 4050 kirsi.vaananen@pielavesi.fi.

FI_karanteeni_vs_eristys_suuri_25012021.png