5.5.2021 8.53

Pielavedellä tilanne koronatartuntojen suhteen on edelleen hyvä, tartuntoja tai altistuneita ei ole. Tilanne koko Nilakan alueella on rauhallinen.

Koko sairaanhoitopiirin alueella epidemiatilanne edelleen rauhoittunut. Pohjois-Savon alueellinen koronanyrkki suosittaa kuitenkin edelleen kiihtymisvaiheen maskisuosituksen jatkamista.

Aluehallintovirasto on keventänyt kokoontumisrajoituksia 3.5.2021 alkaen (päätös 29.4.2021) ja ohjeistukset huomioiden on mahdollista järjestää maksimissaan 50 henkilön kokoontumisia.

Kunnanvirastojen ovet ovat avautuneet 3.5. Virastoissa asioidessa suositellaan kasvomaskin käyttöä kiihtymisvaiheen maskisuosituksen mukaisesti.

Epidemiavalmiusryhmän aiemmin päättämät rajoitukset ovat voimassa edelleen toistaiseksi. Tilannetta arvioidaan epidemiavalmiusryhmän kokouksissa ja rajoituksia puretaan hallitusti, mikäli koronatilanne jatkaa rauhoittumistaan.

Väestön rokotukset ovat hyvässä vauhdissa. Pielavedellä väestöstä yli 40 % on saanut ensimmäisen rokotteen ja rokotettavien ryhmä laajenee.

Kaikki yli 50-vuotiaat voivat ilmoittautua rokotusjonoon. Lisäksi kaikki yli 16-vuotiaat riskiryhmiin 1 ja 2 kuuluvat voivat varata rokotusajan.

Rokotusaika varataan soittamalla oman terveysaseman rokotusajanvaraus-puhelimeen ja jättämällä viestin. Kysteri pyytää ilmoittamaan ajanvarauksen yhteydessä, kuuluuko riskiryhmään vai onko soittaja perusterve. Terveysasemalta soitetaan takaisin rokotusaika, joten vastaathan terveysasemalta tuleviin puheluihin. Terveysasema antaa aikoja sitä mukaan, kun rokotteita saadaan apteekista, joten odotathan kärsivällisesti takaisinsoittoa.

Rokotusajanvaraus Pielavedellä p. 017 171 161, avoinna ma-pe klo 9–15.

Rokotusajanvaraukseen on valmisteilla myös sähköinen ajanvaraus. Kunta ja Kysteri tiedottavat sähköisen ajanvarauksen käyttöönotosta heti, kun järjestelmä on toiminnassa.

Kukin kunta saa rokotteita asukaslukunsa mukaan, joten emme voi valitettavasti laajasti rokottaa väliaikaisesti kunnissamme asuvia henkilöitä (esim. mökkiläiset), vaan heidän on varattava rokotusaika kotikuntiinsa.

Kysteri tiedottaa rokotusten etenemisestä paikallislehdessä ja verkkosivuillaan osoitteessa: https://www.psshp.fi/web/kysteri/tietoa-koronaviruksesta

Pitääksemme epidemiatilanteen rauhallisena, on tärkeää muistaa edelleen huolehtia hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta, noudattaa turvavälejä sekä käyttää kasvomaskeja kaikissa julkisissa tiloissa sekä silloin, kun turvavälejä ei voida noudattaa. Epidemiavalmiusryhmä toivoo, että myös paikalliset yritykset muistuttavat asiakkaita hygieniaohjeistuksista, turvaväleistä ja maskien käytöstä liiketiloissaan.

Terveysaseman koronaneuvontapuhelin vastaa koronavirukseen liittyviin kysymyksiin numerosta 017 171 031 ma-to klo 8–15 ja pe 8-13. Huomioithan, että neuvontapuhelimessa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Soita puhelimeen vain kerran ja jää odottamaan takaisinsoittoa, näin et ruuhkauta neuvontapuhelinta.

Jos Pielavedellä tulee ilmi uusia tartuntoja, kunta tiedottaa uusista tartunnoista Facebook-sivullaan, kun tieto tartunnoista on tullut.

Epidemiavalmiusryhmä kokoontuu seuraavan kerran tilannekatsaukseen 19.5.2021 tai tarvittaessa kunnanjohtajan koollekutsumana.

Lisätietoja kunnanjohtaja Vilma Kröger p. 0400 668 211; vilma.kroger@pielavesi.fi