7.4.2021 10.07

Uusia tartuntoja ei ole pitkäperjantain jälkeen tullut. Tartuntaketjut on saatu jäljitettyä nopeasti ja altistuneet määrättyä karanteeniin saman päivän aikana. Yhteensä tartuntoja lukion ketjussa on tällä hetkellä 15. Koko koronaepidemian aikana tartuntoja on Pielavedelle kirjattu 20.

Karanteenissa ollut lukion tartuntaketjuun liittyen noin 130 henkilöä. Suurin osa karanteeneista on nyt päättynyt ja karanteenin päättyessä otetuista 2. näytteistä ei ole ilmennyt uusia tartuntoja.

Jotta epidemian leviämistä saadaan hillittyä, on tärkeää muistaa edelleen huolehtia hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta, noudattaa turvavälejä sekä käyttää kasvomaskeja kaikissa julkisissa tiloissa sekä silloin, kun turvavälejä ei voida noudattaa. Epidemiavalmiusryhmä toivoo, että myös paikalliset yritykset muistuttavat asiakkaita hygieniaohjeistuksista, turvaväleistä ja maskien käytöstä liiketiloissaan.

Koulujen etäopetus ja lähiopetukseen siirtyminen

Epidemiavalmiusryhmä päätti, että Rannankylän koulun 2B-ryhmän etäopetus jatkuu 18.4. asti

Puustellin koulu ja lukio siirtyvät lähiopetukseen 12.4. alkaen. Käytännön ohjeet lähiopetukseen paluuseen liittyen lähetetään huoltajille Wilman kautta torstaina 8.4.

Lähiopetukseen palattaessa kiinnitetään erityistä huomiota maskien käyttämiseen ja ryhmien pitämiseen erillään. Opetuksen johtoryhmä tiedottaa opetuksen henkilöstöä käytännön toimenpiteistä ennen lähiopetuksen alkamista.

Ryhmis Satupirtti aukeaa tiistaina 13.4.

Nuorisotilojen avaamisen osalta ja käytännön toteutukseen liittyvät toimenpiteet pohditaan myös tämän viikon aikana. Nuorisotilojen avaamisesta tiedotetaan myöhemmin.

Pielavedellä rokotustilanne on erittäin hyvä, yli 70-vuotiaat on rokotettu 90 prosenttisesti. Täysin 100-prosenttiseen rokotustilanteeseen ei päästä, sillä kaikki eivät rokotetta halua tai heitä ei terveydentilansa vuoksi voida rokottaa.

Perusterveydenhuolto odottaa edelleen lupaa riskiryhmäläisten rokotuksen aloittamisesta. Lupa saadaan, kun myös ympäristökuntien yli 70-vuotiaat on saatu rokotettua.

Tartunnoista tiedottaminen

Kunta tiedottaa uusista tartunnoista facebook-sivullaan, kun tieto tartunnoista on tullut. Mikäli uusia tartuntoja ei ole, siitä ei päivittäin tiedoteta. Tämä tieto todetaan epidemiavalmiusryhmän viikottaisessa kokouksessa ja kokouksen tiedotteessa. THL:n tilastoihin tieto tartunnoista tilastoituu päivän parin viiveellä. Siksi tartuntojen lukumäärä voi poiketa kunnan sen päivän ilmoittamasta THL:n tilastoon verrattuna.

Terveysaseman koronaneuvontapuhelin vastaa koronavirukseen liittyviin kysymyksiin numerosta 017 171 031 ma-to klo 8–15 ja pe 8-13. Huomioithan, että neuvontapuhelimessa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Soita puhelimeen vain kerran ja jää odottamaan takaisinsoittoa, näin et ruuhkauta neuvontapuhelinta.

Epidemiavalmiusryhmä kokoontuu seuraavan kerran tilannekatsaukseen 14.4.2021 tai tarvittaessa kunnanjohtajan koollekutsumana.