Pielavesi_ponnistaa_luonnostaan_logo_web.png
9.12.2020 10.14

Viimeiseen viikkoon ei ole ilmaantunut koronaan altistuneita tai sairastuneita henkilöitä. Näytteidenottomäärät ovat lisääntyneet.

Maskien käytössä noudatetaan kiihtymisvaiheen suosituksia

Kasvomaskia suositellaan käytettäväksi aina tilanteissa, joissa lähikontaktien välttäminen ei ole mahdollista.

Pohjois-Savon alueellinen työryhmä suosittelee, että maskia käytetään aktiivisesti varsinkin sisätiloissa silloin, kun turvavälejä ei voida käytännössä noudattaa, kuten aina joukkoliikenteessä ja muissa julkisissa liikennevälineissä esimerkiksi taksissa sekä julkisissa sisätiloissa ja yleisötilaisuuksissa.

Epidemiavalmiusryhmä on kokouksessaan 2.12.2020 päättänyt, että kaikissa Pielaveden kunnan julkisissa tiloissa suositetaan kasvomaskin käyttöä.

Kasvomaskin käytössä noudatetaan THL:n kiihtymisvaiheen kasvosuositusta: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19/tarttuminen-ja-suojautuminen-koronavirus/suositus-kasvomaskien-kaytosta-kansalaisille#Milloin_kasvomaskia_tulee_k%C3%A4ytt%C3%A4%C3%A4?_Suosituksen_soveltaminen_epidemian_eri_vaiheissa

Kokoontumisrajoitukset ovat edelleen voimassa Pohjois-Savossa

Itä-Suomen AVI:n määräyksestä 2.12.2020 alkaen sallitaan vain alle 50 hengen yleisötilaisuudet 1.1.2021 saakka. Tämän rajoituksen lisäksi Pohjois-Savon ”koronanyrkki” suosittelee, ettei myöskään yksityistilaisuuksissa (perhejuhlat ja joulun vietto) järjestettäisi yli 50 hengen kokoontumisia ja pienissä tiloissa suositellaan välttämään yli 10 hengen kokoontumisia.

Kunnan virastojen ulko-ovien aukipitämiseen muutoksia

Hallinto- ja tukipalveluiden (kunnan kanslia), sosiaalitoimiston ja teknisen toimiston ulko-ovet pidetään lukittuina ainakin 1.1.2021 asti ja asiakkaat pääsevät sisään ovikelloa soittamalla.

Julkisiin tiloihin ei saa mennä oireisena. Kaikissa julkisissa tiloissa on kiinnitettävä huomiota turvaväleihin sekä suosituksen mukaisesti käytettävä kasvomaskia.

Yleisiä ohjeita

Muistetaan edelleen huolehtia hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta ja pidetään turvavälit. Noudatetaan terveysviranomaisten antamia ohjeita ja pidetään itsestämme ja toisistamme huolta!

Maskien jako vähävaraiseksi itsensä kokeville kuntalaisille tiistaisin ja torstaisin klo 11–13 nuorisotiloilla (Laurinpurontie 14, kirjastotalon toinen pääty).

Lisätietoa koronavirustilanteesta:
- Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri: https://www.psshp.fi/potilaat-ja-vierailijat/tietoa-koronaviruksesta
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL): https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19

THL:n Koronavilkku -sovellus ladattavissa puhelimen sovelluskaupasta. Lisätietoja ja lataus myös osoitteesta www.koronavilkku.fi.

Terveysaseman koronaneuvontapuhelin vastaa koronavirukseen liittyviin kysymyksiin numerosta 017 171 031 ma-to klo 8–16 ja pe 8-15.

Epidemiavalmiusryhmän seuraava kokous on keskiviikkona 16.12. Klo 8.00.